1.9 TDI – silnik wysokoprężny turbodoładowany o wtrysku bezpośrednim montowany w samochodach grupy Volkswagena, produkowany i stale modernizowany w latach 1991–2011. Silnik 1.9 TDI pojawił się również w samochodzie Ford Galaxy, bliźniaczym modelu VW Sharana i Seata Alhambra.
Występował w ponad 40 różnych wersjach różniących się m.in. momentem obrotowym, mocą, systemem wtrysku (pompa rozdzielaczowa, w późniejszych odmianach pompowtryskiwacze) sposobem montażu, niektórymi elementami. Wyszedł z produkcji wraz z wprowadzeniem normy EURO5, której nie był w stanie spełnić, nawet poprzez zastosowanie filtra cząstek stałych DPF. Stopniowo był wypierany przez nowszą jednostkę 2.0 TDI. Za jego następcę uważa się również silnik 1.6 TDI CR, który ma niższe spalanie i jest cichszy. Najmocniejsza wersja 1.9 TDI była montowana w Seacie Ibiza trzeciej generacji.
Większość silników 1.9 TDI posiada seryjnie maksymalną moc i moment obrotowy do kilkunastu procent wyższe niż deklaruje producent. Jest to jednocześnie jeden z silników najczęściej poddawanych chiptuningowi, bezpiecznie uzyskując przyrosty rzędu 30% bez modyfikacji mechanicznych.